Når Ring Djursland i weekenden lægger asfalt til årets sidste afdeling af DASU’s mesterskaber for historiske racerbiler på dansk grund, sker det med en ’ny’ historisk bil i feltet.
”Det er en BMW 3.0 CSL, der er bygget op som en kopi af den bil, Niki Lauda kørte med på Nürburgring i 1973,” fortæller Jan Heiselberg, Esbjerg. Det er ham, som skal køre i bilen på Ring Djursland, og det er ham, som har bygget den op fra grunden.
”Jeg har fortrængt, hvornår jeg startede på projektet, men det var vist for fem år siden, så nu må se, om det virker. Det bliver i hvert fald spændende.”
BMW 3.0 CSL-modellen var i sin samtid den til dato hurtigste racervogn, som BMW-fabrikken havde bygget. Herhjemme kunne man i starten af halvfjerdserne opleve Jens Winther, Roskilde, i en af de tidligere 2800 CS-modeller, men i udlandet gik det vildere for sig med de kraftigt modificerede CSL-udgaver.
”L’et i betegnelsen står for Leichtbau, og det betyder, at både døre, motorhjelm og bagagerumsklap er fremstillet i aluminium,” forklarer Jan Heiselberg. ”Det hele startede med 2800 CS-modellen, som havde en 2,8 liters motor. Så kom 3.0 CS-versionen, men i CSL-modellen var der også en stor 3,5 liters motor.”
”Jeg ville gerne prøve noget nyt, men blive i en BMW. Jeg har allerede en BMW 2002, og, ja, jeg er nok lidt miljøskadet. I sin opbygning er CSL’en bare en 2002, der er 20 % større. Når man ser motorerne, ligner de hinanden. Der var bare to cylindre mere.”
Jan Heiselberg og den historisk korrekte Jägermeister-dekorerede BMW 3.0 CSL stiller til start i 1976-klassen, hvor parret bl.a. er oppe mod Ford Escort og Porscher.